Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit boeiende verslag beschrijft de auteur vanuit haar rijke ervaring als lerares en therapeut hoe systemische ideeën ingang vinden in het onderwijs. Dit maakt fundamenteel nieuw en effectief leren mogelijk en bevordert de creatieve samenwerking van leraren, leerlingen en ouders. De auteur benadert de betrokkenen niet als op zich zelf staande individuen, maar als levende onderdelen van hun familie, van verschillende groepen en contexten. Zij laat zien hoe mensen en hun omgeving elkaar voortdurend wederzijds beïnvloeden en doen veranderen. In deze systemische denkwijze verbindt zij het werk van Bert Hellinger, dat gaat over de kracht van de binding aan de herkomstfamilie, met verschillende andere beginselen van de systemische therapie. De voorbeelden zijn ontleend aan de dagelijkse onderwijspraktijk. Vooral fascinerend is de bezieling van de kinderen en de rijkdom aan ideeën, waarmee zij het systemisch handelen toepassen. Ook lezers voor wie deze benadering nieuw is, worden gegrepen door de krachtige effecten van het systemisch denken en handelen. (Bron: covertekst)
050174.jpg --- Didactiek --- Systeemtheorie --- Leren --- Onderwijs --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Relatie leraar - ouder --- Pedagogisch klimaat --- Supervisie --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Over leraren bestaan nogal wat stereotiepe beelden en vooroordelen. Beroemde schrijvers hebben enkele prototypen heel bekend gemaakt en cabaretiers hebben gemakkelijke successen geoogst met het uitbeelden van typetjes uit het onderwijs. Wie staat er voor de klas ? rekent af met een groot aantal van die stereotypen en karikaturen en schetst een evenwichtig -toch boeiend -beeld van deze beroepsgroep. Allerlei facetten van het leven en werk van docenten worden belicht. Het boek bespreekt eerst de arbeidssatisfactie, demotivatie en taakbelasting. Het onderwijs stond immers onder grote druk en werd getroffen door ingrijpende beleidswijzigingen. Dan wordt ingegaan op het normenen waardenpatroon van docenten, de religiositeit van docenten, hun ideeën over de zin van het leven en hun politieke houding. Op het vlak van de politieke voorkeuren en opinies bij voorbeeld is er sprake van een belangrijke evolutie. Ook is onderzocht hoe actief docenten deelnemen aan culturele activiteiten. Op dit gebied blijken ze veel actiever dan de rest van de bevolking. Anderzijds verschillen docenten op dit punt onderling sterk. Dit boek is uiteraard van belang voor allen die betrokken zijn bij het docentschap: de docent zelf, de opleider en begeleider van docenten, onderzoeker, beleidsmedewerker, ouder van schoolgaande kinderen. (Bron: www.maklu.be)
Continuing education --- Sociology of education --- Netherlands --- 450.7 --- Arbeidsverhoudingen --- Burn-out --- Klassenmanagement --- Leraren --- Onderwijs --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Cultuurparticipatie --- Taakbelasting --- Waarden --- 032162.jpg --- Lerarenberoep --- 750 Onderwijspersoneel --- #A0107A --- Opleiding en bijscholing
Choose an application
Dit boek gaat over basisonderwijs en over ontwikkelingen die zich daar afspelen. De auteurs roeren een aantal thema's aan die gegroepeerd kunnen worden om vragen als: - waarover gaat basisonderwijs eigenlijk, of waarover zou het kunnen of misschien wel moeten gaan? - hoe gaan we tegenwoordig met kinderen om in de basisschool en wat is hun rol en inbreng precies? - hoe kunnen we nog beter dan we al doen het onderwijs zo organiseren en inrichten dat leerlingen er optimaal van profiteren en hoe maken we dat zichtbaar voor anderen? - wat is de betekenis van leraren in de hedendaagse basisschool en is hun rol nog zo als die altijd was?De auteurs beschrijven en signaleren en ontkomen hier en daar niet aan een persoonlijk accent. Dit beeld van thema's in basisonderwijs is het resultaat van literatuurstudie, gesprekken met en observaties van betrokkenen bij en in basisscholen. Het boek sluit af met een slotbeschouwing en een literatuuroverzicht.
772 Basisonderwijs --- 470 --- Basisonderwijs --- Kwaliteitszorg --- Leerlingen --- Nederland --- Onderwijsvernieuwing --- 070893.jpg --- Basisonderwijs ; Nederland --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Leraren --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Leerdoelen --- Lerarenopleiding --- Onderwijsfilosofie --- Leerling --- Leraar --- Leerdoel --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Directie --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
#SBIB:316.334.1O340 --- Intercultureel onderwijs ; ba.o. --- Relatie onderwijs-maatschappij --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Intercultureel onderwijs ; ba.o
Choose an application
Om een duurzame interculturalisering te bevorderen, moet je als school werken met, in en rond de buurt. Puur uit de buurt, een werkboek, wil mensen in de basisscholen helpen om gericht na te denken over de relatie tussen school en buurt en op weg helpen om deze relatie op een constructieve manier uit te bouwen.
sociale relaties --- schoolomgeving --- interculturaliteit --- Community organization --- Didactic strategies --- interculturele communicatie --- leermiddelen --- #PBIB:+107.33 --- Intercultureel onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Relatie onderwijs-maatschappij --- School en buurt --- Brede school --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Relatie school - buurt --- Schoolomgeving --- Diversiteit --- School --- Inclusie --- Maatwerk --- Buurt --- School (instelling) --- Community organization. --- Didactic strategies. --- interculturaliteit. --- interculturele communicatie. --- schoolomgeving. --- sociale relaties.
Choose an application
Voor wie er nog aan twijfelde: corona heeft met één ruk de sociale ongelijkheid in het onderwijs blootgelegd. Het was geen sinecure de meest kwetsbare gezinnen te bereiken om de dreigende leerachterstand en sociale isolatie te weren. Hoopvol is dat scholen meer dan ooit de weg vonden naar welzijnsorganisaties om die outreach mee mogelijk te maken. Samen bundelden ze hun krachten om zowel het leren van de kinderen als het welzijn van gezinnen te garanderen. Daar valt veel uit te leren.HOGENT onderzocht samenwerkingen tussen onderwijs en welzijnssector die als doel hebben om kwetsbare gezinnen (op en rond de basisschool) beter te ondersteunen. De onderzoekers stelden vast dat die samenwerkingen broodnodig blijken, maar niet altijd een evidentie zijn. Deze gids wil inspireren. De auteurs verzamelden vele verhalen, reflecties en ideeën om scholen én welzijnssector nog meer samen te brengen. De lezer vindt ook een kader terug om zich te positioneren binnen onderwijs, welzijn én op de brug tussen beide. Zo wordt interprofessioneel leren, denken én handelen gestimuleerd.Bron: https://www.epo.be/nl/mammoet/4659-kan-onderwijs-zonder-welzijn-en-vice-versa-9789462672611.html
Social welfare methods --- Community organization --- School management --- samenwerkingsverbanden --- welzijnswerk --- schoolopbouwwerk --- Armoede --- Kansarmoede --- Sociale ongelijkheid --- Welzijn --- CLB --- Welzijnswerk --- Onderwijsbeleid --- Pedagogische begeleiding --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- Social problems --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- Social policy --- Flanders --- Coronacrisis --- Onderwijs --- Kwetsbare gezinnen --- Socio-economische kwetsbaarheid --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Outreachende hulpverlening --- Hulpverlening --- Samenwerking --- Sociale welzijnszorg --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Brugfiguur --- Lokaal beleid
Choose an application
Opvoeding en onderwijs zijn gestoeld op een drietal pedagogische principes: elk kind is opvoedbaar, elk kind kan en wil leren en een kind wil het zelf doen. Dit boek helpt aankomende onderwijsgevenden bij het vormen van eigen opvattingen over opvoeding en onderwijs. Door middel van casussen uit twee eeuwen schoolpedagogiek wordt teruggegrepen op herkenbare praktijksituaties. Er komt op verhalende wijze een aantal kernthema's aan de orde uit de geschiedenis, de theorie en de actuatliteit van opvoeding en onderwijs. Door het werken met concrete, aan de onderwijspraktijk ontleende casussen wordt steeds de koppeling tussen de theorie en de praktijk gelegd.
Pedagogie --- geschiedenis --- onderwijs --- onderwijskunde --- opvoedkunde --- pedagogiek --- 431 --- 432 --- Comenius, Johan Amos --- Dewey, John --- Didactische werkvormen --- Freinet, Célestin --- Fröbel, Friedrich --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Herbart, Johann Friedrich --- Korczak, Janusz --- Leerinhoud --- Leren --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijstheorieën --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedingstheorieën --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Pestalozzi, Johann Heinrich --- Piaget, Jean --- Vygotsky --- 472.1 --- 472.2 --- Basisonderwijs --- Differentiërend onderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Klassikaal onderwijs --- Leerinhouden --- Omgevingsonderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Rechten van het kind --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Relatie ouder - school --- Taakgericht werken --- 472 ) Lager onderwijs --- 472 --- basisonderwijs --- basisschool (ler) --- didactische werkvormen --- geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- kinderen --- kinderrechten --- klassikaal onderwijs --- leerinhouden --- leren --- opvoeden (ler) --- opvoeden tot burgerzin --- opvoeding --- pedagogie (ler) --- relatie onderwijs-maatschappij --- relatie ouders-school --- taakgericht onderwijs --- Theoretische opvoedkunde --- Geschiedenis --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Onderwijskunde)
Choose an application
onderwijsvormen --- onderwijs --- Sociology of education --- onderwijsvernieuwing --- Research on teaching --- opvoeding --- 371.014.3 --- #SBIB:316.334.1O100 --- #SBIB:316.334.1O300 --- #SBIB:309H501 --- #GSDBP --- 450.41 --- 450.42 --- 453 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Relatie onderwijs - maatschappij --- 450.4 --- 111978.jpg --- maatschappijkritiek --- onderwijshervormingen --- Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen) --- Filosofie van het onderwijs --- Doel en functie van het onderwijs en studeren: algemeen --- Mediapedagogiek (incl. mediadidactiek) --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijssociologie --- Onderwijsstelsels --- 304 --- 371 --- 371.1 --- 371.014.3 Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen)
Choose an application
50-944-5
Education --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Philosophy --- Didactische principes. --- Sociology of education --- Netherlands --- #PBIB:2000.1 --- #PBIB:2001.4 --- #PBIB:gift 2001 --- #KVHA:Onderwijskunde --- #KVHB:Onderwijs; Nederland --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Theses --- 450.44 --- Leerinhouden --- Onderwijs --- Onderwijskunde --- Onderwijsorganisatie --- Onderwijssociologie --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Schoolwerkplanontwikkeling --- (zie ook: Pedagogiek)
Choose an application
In dit boek wordt kritisch gereflecteerd over de interactie tussen enerzijds opvoeding en onderwijs en anderzijds maatschappij en cultuur. Centraal staat de stelling dat menselijke ontwikkeling verwikkeld is in allerlei netwerken van relaties. Om deze stelling te toetsen wordt een globaal overzicht gepresenteerd van de meest gezaghebbende theorieën en onderzoeksresultaten van 1960 tot heden. Tegelijkertijd worden herhaaldelijk kritisch vragen gesteld bij de vooronderstellingen van die inzichten en onderzoeksresultaten.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- onderwijssociologie --- Objectives of teaching --- Developmental psychology --- Educational psychology --- 450.42 --- Democratisering van het onderwijs --- Gezinsopvoeding --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Rendement --- Schoolorganisatie --- Waardevorming --- onderwijs --- onderwijskunde --- opvoeding --- Onderwijs en maatschappij --- 111518.jpg --- 450.4 --- Cultuur --- Maatschappij --- Onderwijs --- Westers --- Academic collection --- #PBIB:2000.1 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:37H0 --- 37.012.5 --- 37.013 --- 700 Pedagogie --- #A0006A --- 37.012.5 Vergelijkende opvoeding. Comparatieve pedagogie --- Vergelijkende opvoeding. Comparatieve pedagogie --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --(algemeen) --- Onderwijssociologie --- (zie ook: Pedagogiek) --- (zie ook: Onderwijskunde) --- 37 --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Pedagogie --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|